Dr. Tóth-Varga Violetta

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek-és ifjúsági szakpszichológus
Egyetemi adjunktus, ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet

Tevékenységi körök, amikben dolgozom

  • Gyermekpszichológusként kisgyermekek, valamint serdülők pszichés problémáinak kezelésével foglalkozom. Munkám során diagnosztikai, alap pszichoterápiás és szülő konzultációs feladatokat is ellátok. 
  • A szülők számára igénybe vehető:
    – nevelési tanácsadás (pl. nevelési nehézségek, szabályozási problémák, családi krízishelyzetek esetében)
    – szülőkonzultáció (kizárólag szülőkonzultációs folyamatra akkor szerződünk a szülővel, ha a gyerek kezelése nem indokolt, vagy valamiért (még) nem bevonható a folyamatba, pl. ellenállás, szülők zajló válása, stb).
  • A fiatal felnőtt ellátás keretében autogén tréninget (relaxációt) alkalmazok.

Tevékenységem rövid ismertetése

Munkámat analitikusan orientált, dinamikus megközelítés keretében végzem. E szemlélet lényege, hogy a felszínen lévő tünet mögé tekintve, annak oki hátterét vizsgálva és jelentését megértve dolgozom, mely egy harmonikusabb személyiségfejlődés felé nyithat utat.

A gyerekek lelki eredetű problémái sokféle tünetben manifesztálódhatnak:

  • testi tünetek formáját ölthetik (pl. hasfájás, fejfájás),
  • funkcionális zavarokat okozhatnak: (pl. evés, alvás zavarai),
  • magatartás- vagy teljesítményzavarokat eredményezhetnek,
  • beilleszkedési /szociális nehézségekben is megnyilvánulhatnak,
  • a hangulati – érzelmi élet zavarait okozhatják ( pl. indulatkezelési problémák).

A gyerek kezelésének alapvető eleme a szülőkkel zajló közös munka, melynek keretében a szülő és a szakember együtt gondolkodása segíti a szülő – gyerek közti kapcsolat optimalizálását, illetve a gyerek fejlődése elé gördülő akadályoknak az elhárítását.

A kezelés menete:

  • Az első egy-két alkalommal a szülővel találkozom, amit négy, a gyermekkel történő találkozás követ.
    Ezalatt megismerkedünk egymással és a szükséges pszichológiai vizsgálatokat is elvégzem. Ezek játékos, mesélős, rajzos tevékenységek, melyeket a gyerekek általában örömmel végeznek. A probléma természetétől függően – ha szükséges – kezelési javaslatot teszek a szülőnek, aminek céljáról, kereteiről, szabályairól és várható hosszáról megállapodunk.
  • A gyermekekkel zajló munka alapvetően a játék nyelvén és a játék világában zajlik, de minél nagyobb a gyermek, annál nagyobb szerephez jut a beszélgetés is.
  • A gyermekekkel való foglalkozás mellett rendkívül fontos szerepe van a szülővel folytatott rendszeres konzultációnak is, mely sokat segít a gyermekről való együttgondolkodásban. Kisebb gyerekek esetében csak a szülő vesz részt ezeken az alkalmakon, kamaszoknál a szülőkonzultációk általában a fiatal jelenlétében zajlanak.
  • Találkozásokra hetente egyszer, ötven percben kerül sor, melynek folytonossága és rendszeressége meghatározó fontosságú.
  • Előfordulhat az is, hogy a probléma természete inkább a szülővel való néhány konzultációs órát kíván meg. Ilyenkor a szülővel, a gyerekkel kapcsolatos nehézségekre koncentrálva áttekintjük, mi állhat a probléma hátterében.
  • Amennyiben a gyermek még kicsi (kb. 3 év körül, ha még nehezen válik le a szülőről), úgy az anyával együtt vesznek részt a foglalkozásokon, ahol a gyerek jelzéseinek hatékonyabb megértésében, az anyai ráhangolódásban tudok segíteni.

 

Helyszínek:
Lélekműhely Pszichológiai és Mentálhigiénés Központ: Dunakeszi, Fő út 59. – előre egyeztetett időpontokban

Tanulmányok, módszertani képzettség és szakmai tapasztalatok

Tanulmányok:
2020 – PhD fokozat (Summa cum lude) ELTE PPK Pszichológiai Doktori Iskola,
A disszertáció címe: Pszichoanalitikus szemléletű csecsemőmegfigyelés-jegyzőkönyvek környezetpszichológiai aspektusai. Témavezető: Dr. Dúll Andrea
2016 – Gyermek-és ifjúsági klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, Pécsi Egyetem
2010 – Módszerspecifikus Gyermekterapeuta Képzés, Ego Klinika
2001 – Autogén tréning módszerspecifikus képzés
2001 – Pszichodráma asszisztens
2000 – Történész-pszichológus, középiskolai tanár, Debreceni Egyetem

Munkahelyek, szakmai tapasztalatok:
2021 óta- ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Ember-Környezet Tranzakció Intézet, egyetemi adjunktus
2020 óta – Gyermek és Ifjúsági Pszichiátriai Gondozó Intézet, Vác, klinikai pszichológus
2019-2021 – Károli Gáspár Református Egyetem, óraadó oktató, oktatott tárgyak:
Gyermek-pszichoterápia, Fejlődéslélektan, Mérőeszközök a klinikai gyermekpszichológiában, Klinikai gyermek-és serdülő pszichodiagnosztika, Csecsemőmegfigyelés és szerepe a pszichoterápiákban
2015 óta – ELTE PPK Tanácsadó szakpszichológus képzés, óraadó oktató, oktatott tárgy: Gyermek pszichodiagnosztika
2014 óta – Magánpraxis, Dunakeszi
2003-2016 – Budapest – Csepel Önkormányzata Nevelési Tanácsadó, pszichológus
2002-2003 – Debreceni Egyetem Orvos-és Egészségtudományi Centrum, Onkológiai Tanszék, pszichológus
2001-2003 – Debreceni Egyetem Orvos-és Egészségtudományi Centrum Magatartástudományi Intézet, óraadó oktató, oktatott tárgyak: Orvosi pszichológia, Relaxációs módszerek
2000-2003 – Újkerti Nevelési Oktatási Központ Debrecen, Prevenciós Munkacsoport, intézmény pszichológus

Módszerek